Keskustelua Tarantinon kanssa

Länkkäreistä länkyttäminen on elämän suola vaikkei keskustelukumppani olisi 2010-luvun johtava western-ohjaaja, kuten tässä tapauksessa. Quentin Tarantinon toinen lännenelokuva The Hateful Eight (2015) rantautuu Suomeen keskiviikkona 13. tammikuuta. Sitä seuraa Helsingin Orion-teatterissa lauantaina 16. tammikuuta järjestettävä vanhempien kulttiwesternien kimara Night Visions: Colttikonsertti 2016.

Jos katsoit edellisen Colttikonsertin länkkärit tammikuussa 2013, The Hateful Eightin kolkon maailman syyt ja juuret avautuvat astetta kirkkaampina. Kattaus sisälsi kaksi tulevaa Tarantinon esikuvaa, vaikka emme sitä tienneet kolme vuotta sitten.

Jäätävään vuoristoon sijoittuvassa espanjalaisessa tragedialänkkärissä Cut-Throats Nine (Condenados a vivir, 1972) kaikki osapuolet ovat syyllisiä ja uhreja ihan kuin The Hateful Eightin kunniattomat paskiaiset. Sergio Corbuccin The Hellbenders (I Crudeli, 1967) on USA:n sisällissodan jälkipeli, jonka hämäyksistä ja pirullisen nautittavasta ”kaikki menee päin helvettiä” -tunnelmasta Tarantino on selvästi ottanut mallia uutuuteensa.

Ensi lauantain Colttikonsertti 2016 eroaa edellisestä siinä, että yhteydenpito Tarantinon kanssa vaikutti ohjelmiston sisältöön. Olin aikaisemmin haastatellut ohjaajaa Kill Bill -asioista Hollywoodissa 2004 ja saanut omistuskirjoituksen Reservoir Dogsin Suomi-julisteeseen – mukava kokemus, mutta tietenkin ensisijaisesti PR-sirkusta viihdekoneiston ehdoilla. Viime kesällä käyty dialogi oli paljon yllättävämpi tilanne, joka tapahtui Tarantinon omasta aloitteesta.

dogs

Tarantinon pyörittämä New Beverly Cinema -teatteri Los Angelsissa esitti elokuun 2015 lopussa italowesternin kaksi kantateosta, Sergio Leonen Kourallisen dollareita (1964) ja samana vuonna valmistuneen Sergio Corbuccin Minnesota Clayn. Jälkimmäisellä teoksella on selvästi paljonkin väliä Tarantinolle, sillä Django Unchainedin (2012) saluunan nimi oli ”Minnesota Clay”.

Tiedotteessaan New Beverly markkinoi Minnesota Clayta Corbuccin ensimmäisenä westerninä, mikä sai sisäisen besserwisserin minussa heräämään – siis kyllähän Verilöyly Grand Canyonissa (Massacre at Canyon Grande, 1964) valmistui vähän aiemmin kuin Minnesota Clay, vaikka ohjaajan salanimen ”Stanley Corbett” takana hääräili kai Corbuccin lisäksi tuottaja Albert Band. Varhaistyö ei ole parasta Corbuccia mutta paatuneena retro-jääränä omistan edelleen Suomi-VHS:n ja terävämmällä laajakuvalla varustetun hollantilaisen kasetin.

CANYON

Laitoin pienen oikaisun New Beverlyn Facebook-sivulle elokuisen sunnuntain päätteeksi. Maanantaiaamuna kello kahdeksan huomasin Tarantinon kommentoineen sitä aikaisemmalta aikavyöhykkeeltään. Herra teatterinpitäjä ei harmistunut ”peukuttamastaan” palautteesta, joka johti keskusteluun Corbuccin ensimmäisten länkkärien hienouksista. On olennaista, että Tarantino näkee USA:n ja Italian westernien välillä enemmän yhteyksiä ja vuorovaikutusta kuin eroja.

QTalku

QTloppu

Tru Dat, yeah. Tässä vaiheessa Antti Suonion kanssa kuratoimani Colttikonsertti 2016:n ohjelmisto alkoi olla kasassa, mutta ajatus Minnesota Clayn  näkemisestä teatterin kankaalla (ensi kertaa 15 vuoteen) alkoi tuntua ylivoimaisen kutkuttavalta. Emme voineet jättää sysipimeässä iskevän sokean revolverisankari Cameron Mitchellin tarinaa pois yhden illan länkkäriputkesta, jonka muut elokuvat ovat Ennio Morriconen säveltämä Clint Eastwood -tykittely Kourallinen dynamiittia (Two Mules for Sister Sara , 1970), USA:n historian verisimmät intiaanisurmat paljastava Verinen sotilas (Soldier Blue, 1970) sekä ainutlaatuinen ”legendat kohtaavat” -tapaus, Charles Bronsonin, Toshiro Mifunen ja Alain Delonin Verenpunainen aurinko (Red Sun, 1972).

SoldierB

Los Angelesia lähempääkin löytyy artisteja, joille näiden teosten  elokuvateatterissa näkeminen on ollut tärkeä asia. Loppuun edesmenneen Pete ”Räkä” Malmin uuden aallon biisi Sunday (1981), jossa Andy McCoyn säestyksellä kuvaillaan elokuvailtaan ja Soldier Bluen raadolliseen finaaliin huipentuvaa viikonloppua. Siis vähän kuin ensi viikonloppua.

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s